وبلاگ یک صفحه وب اطلاعاتی یا نوعی وب سایتی است که در شبکه جهانی وب منتشر می شود و از محتوای متنی مستقل و آموزنده در مورد یک موضوع خاص تشکیل شده است و در آن محتوا به ترتیب زمانی معکوس ارائه می شود (محتوای جدیدتر ابتدا ظاهر می شود). محتوای وبلاگ اغلب به عنوان ورودی یا پست های وبلاگ نامیده می شود؛ پست های معمولی وبلاگ همچنین دارای یک بخش نظرات هستند که در آن کاربران می توانند به مقاله پاسخ دهند.
وبلاگ بستری است که در آن افراد نظرات خود را به اشتراک می گذارند و در مورد یک موضوع خاص بحث می کنند و معمولاً توسط یک فرد یا گروه کوچکی از افراد اداره می شوند تا اطلاعات را به سبک مکالمه ارائه دهند. با این حال، اکنون هزاران وبلاگ شرکتی وجود دارد که محتوای اطلاعاتی و سبک رهبری فکری زیادی تولید می کند.
پلتفرم های وبلاگ نویسی ابزارهای انتشار آنلاین هستند که برای نویسندگان برای انتشار مقالات، بررسی های محصول و نظرات بهترین هستند. شما همچنین می توانید پست وبلاگ خود را با استفاده از وب سایت های مستقل، سیستم های توزیع خوراک شبکه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
شخصی که وبلاگ را اداره می کند (چه مالک کسب و کار باشد یا یک فرد) می تواند داستان ها، اخبار، مقالاتی را که مرتبط ترین آنها در یک زمان خاص است به اشتراک بگذارد.
با این اوصاف، وبلاگ ها عمدتاً مبتنی بر متن هستند. به این معنی که تمرکز بیشتر بر روی مقالات نوشته شده است تا تصاویر بصری.
وبلاگ ها بر روی چیزی که CMS (سیستم مدیریت محتوا) نامیده می شود اجرا می شوند. این فقط یک نام تجملی برای ابزاری است که به شما امکان میدهد محتوای وبلاگ خود را مشابه روشی که در MS Word یا Google Docs انجام میدهید ویرایش کنید. این CMS مدیریت محتوای شما را آسانتر میکند؛ زیرا برای مراقبت مؤثر از وبلاگ نیازی به دانش توسعه وب یا برنامهنویسی ندارید.